„Jak žít radostně? Věřme, že život nám byl dán pro radost. Přestává-li radost, hledejme, v čem jsme se zmýlili.“
— Orientální přísloví
Věříme ve…
věkově smíšené kolektivy
Jsou v procesu vzdělávání přirozené a prospěšné, protože zastoupení různých věků v jedné skupině umožňuje dětem učit se vzájemně od sebe, a to jak v oblasti znalostní, tak vztahové a sociální.
V mnoha činnostech propojujeme děti napříč věkovými kategoriemi. Vytváříme podmínky pro spolupráci a tvorbu vazeb v rámci celé školy, tak jak je běžné v životě mimo školu.
Základní rozdělení studijních skupin je: 1-3, 4-5, 6-7, 8-9.
respektující a partnerský přístup k dětem
Dospělý je partnerem, průvodcem a inspirátorem. Není “tím, kdo ví”, ale tím, který pootevírá dveře k poznávání, a to nejen dětem, ale i sobě.
Vede dítě k samostatnosti a nezávislosti.
Základním principem je přístup podle systému Respektovat a být respektován.
celistvost světa
Svět je jenom jeden, proto se snažíme ve výuce zachovávat logické celky a dělit je co nejméně na jednotlivé školní předměty.
Více než o vštěpení izolovaných učebnicových znalostí se u dětí snažíme o osvojení kompetencí, které je připraví na proměnlivý svět budoucnosti, nové výzvy i nová povolání.
prospěšnost venkovního prostředí a volnost pohybu ve třídě
Pobyt venku napomáhá procesu učení a je nedílnou součástí procesu vzdělávání.
Volnost pohybu je přirozenou potřebou. Jen minimum činností je nezbytné provozovat vsedě v lavicích. Jak jen to jde, umožňujeme volnost pohybu i ve třídě.
Minimálně jeden celý den v týdnu jsme venku, ať již v přírodě či ve městě (na výstavách a exkurzích).
Venkovní prostředí využíváme v kratších blocích i v ostatních dnech.
prospěšnost dokončování činností a respektování biorytmů
Pracovní čas je rozvržen do bloků po devadesáti minutách se střídavou intenzitou práce dle volby dítěte.
Uděláme přestávku nebo změníme prostředí či charakter činnosti, pokud zaznamenáme „hromadnou“ únavu, což vnímáme jako lepší schéma než pevně daných 45 minut a rušivé zvonění uprostřed činnosti.
Vedeme děti k dokončování započaté práce.
přirozený způsobu vzdělávání a vnitřní motivaci
Děti mají přirozeně danou potřebu se vyvíjet a vzdělávat. Učíme se převážně nápodobou. Snažíme se využívat tohoto procesu i ve škole a co nejméně ho narušovat vnějšími vlivy.
Klíčový je vlastní prožitek a aktivita dětí v hodinách
nepřímé vzdělávání
Průvodce je nejvíce aktivní před hodinou. Připravuje prostředí, pomůcky a chystá činnosti.
Během výuky ukáže možnosti a inspiruje k práci, pak již jen podporuje děti a na jejich podnět pomáhá.
Nepředkládáme hotová řešení. Děti si samy témata a informace objeví, dohledají a zjistí, my je jenom provázíme.
Využíváme pomůcky a připravené prostředí.
Vzdělávání probíhá ve velké míře mezi dětmi navzájem.
individualizaci vzdělávání
Podporujeme individuální práci dětí, tedy stav, kdy každý pracuje na vybrané aktivitě. Děti se věnují tomu, co je právě zajímá, samy nebo ve spontánně vytvořených dvojicích i skupinkách.
Rozvíjíme talenty dětí. Rozvoj našich silných stránek podporuje i rozvoj těch slabších.
Netrváme na jedné metodě pro všechny. Každý jsme jiný a vyhovuje nám něco jiného. Nabízíme různé způsoby, jak si dané učivo osvojit.
Učíme se ve spirálách. Tedy k učivu se vracíme a prohlubujeme. Pracujeme co nejvíce napříč ročníky. Každý si vezme tolik, kolik zrovna potřebuje a je schopen.
Vývoj v rámci širšího časového úseku ale sledujeme. Pomáhá nám odhalit případné speciální potřeby dětí. Pokud pozorujeme odchylky, konzultujeme s rodiči i odborníky a navrhujeme podpůrné a nápravné kroky.
konstruktivní zpětnou vazbu a sebereflexi
Přijímáme děti takové, jaké jsou. Věříme, že nejsou nijak omezeny na tom, čeho mohou v budoucnu dosáhnout a naučit se. Všem pomáháme rozvíjet se tady a teď na základě aktuálních možností, schopností a zájmů.
Podporujeme a rozvíjíme u dětí sebereflexi. Nesrovnáváme se s druhými, ale sledujeme svůj vlastní pokrok. Všichni se učíme druhé nehodnotit.
Namísto hodnocení využíváme konstruktivní zpětnou vazbu. Za vhodné nástroje považujeme pravidelné tripartity a dětmi vedená portfolia. Často využíváme i komunitní kruhy.
Chybu bereme jako běžnou součást vzdělávacího procesu a učíme s ní děti pracovat.
V procesu vzdělávání využíváme i společnou práci. Průvodce tak může představit určité téma či pomůcku, které pak děti mohou dále rozvíjet a využít při individuální činnosti či skupinové práci.
Společná práce a práce ve skupinách podporuje rozvoj sociálních kompetencí a schopnost spolupráce a umožňuje vyzkoušet si různé role.
vzájemnou spolupráci a pomoc
Pečujeme o vztahy mezi dětmi navzájem. Učíme se respektující a otevřené komunikaci a zvládání konfliktů. Učíme se chápat a respektovat naši různorodost.
Dbáme též o vztahy dětí s pedagogy, rodiči i mezi všemi dospělými. Učíme se spolu kultivovaně pobývat.
Rodiče vnímáme jako aktivní prvek ve vzdělávání dětí.
Podle možností rodiny počítáme se zapojením se do života ve škole. Pořádáme pravidelná společná setkání rodičů a pedagogů k dění v jednotlivých studijních skupinách a podporujeme vzájemnou interakci rodin.
Pořádáme celoškolní setkání.
Také věříme, že…
velmi vhodným prostředím pro vzdělávání je rodina
Podporujeme rodiny a děti v domácím vzdělávání
Vedle organizace a průběžných zkoušek nabízíme také poradenství a máme otevřené dveře do běžné výuky na základě aktuálních potřeb a přání dětí.