Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.

— Jan Amos Komenský

Mgr. Jana Vlková

Mgr. JANA VLKOVÁ

zakládající člen, jednatelka a ředitelka školy

jana.vlkova@zsradostna.cz
tel.: 725 932 763

Vlastně jsem ve škole neměla problémy, po základce jsem šla na víceleté gymnázium. Nějak jsem se vyrovnala s tím, že ve škole se moc člověk nemá ptát, že se musí sedět v klidu, že má nosit samé jedničky. Občas jsem se nabiflovala něco, čemu jsem nerozuměla, jen abych měla jedničku, nejhůř dvojku.
Co mi nejvíc vadilo? Neustálé srovnávání s mojí starší sestrou, která má naprosto jiné zájmy a talenty než já.  Učitelé jako by to neviděli. A doma občas taky nějaké to srovnání a hodnocení padlo.
Až s narozením mých dětí jsem si naplno uvědomila, že to jde dělat jinak. Že jde respektovat odlišnosti, že jde posílit silné talenty a není třeba ze všech dělat průměr. Že je v pořádku ozvat se, když něčemu nerozumím, nebo mám jiný názor. A že na to mají právo děti i dospělí. A že škola nemá zabít chuť objevovat, ale má ji podpořit a posilnit.

Hana Vašková

MGR. HANA VAŠKOVÁ

zakládající člen, spolutvůrkyně pedagogické koncepce a metodička školy

hana.vaskova@zsradostna.cz
tel.: 605 241 309

Jsem hrdou absolventkou vesnické malotřídní školy a vesnických dobrodružství k tomu přidružených. O několik dalších škol a pár let životní i učitelské a lektorské praxe dále jsem se stala propagátorkou vzdělávání ve věkově smíšených skupinách. Smysluplnější a životnější uspořádání jsem dosud nepotkala.

Mé vlastní děti i děti “zapůjčené” prostřednictvím jeslí, školky, školy a terapeutické práce mě přesvědčují, že nakonec každé dítě má své speciální vzdělávací potřeby a svou individuální cestu k poznávání světa. Všechny od nás dospělých potřebují pevné hranice, podporu, lásku a nabídku možností.

Čerpám z přístupu Marie Montessori a systému Respektovat a být respektován, nejvíce ale ze života. Objevuji čím dál víc věcí, které bude třeba zkoumat, dá se to nazvat velkou zvědavostí i myslí začátečníka. Nenápadně se snažím, aby byli introverti mezi námi slyšeni.

LENKA KOTKOVÁ, DiS.

zakládající člen, jednatelka

lenka.kotkova@zsradostna.cz
tel.: 777 814 847

S pedagogikou jsem se poprvé setkala při podávání přihlášky na pedagogickou fakultu. Tehdy to byla jen jedna z možností a mně to spíše táhlo k právu a veřejné sféře. Veřejnou správu jsem nakonec vystudovala a od pedagogiky se vzdálila. Při studiích mi ale vždy hodně chyběla volnost výběru toho, co mi dává v oboru skutečný smysl, nedostatek času strávený s těmi, jejichž výklad mi připadal opravdu hodnotný a předměty, které mi v mnoha ohledech připadaly, a nakonec se ukázalo, že i byly, prostě jen vatou, ztrátou času, který bych využila efektivněji. Zpět k pedagogice mě nakonec poslala rodičovská role. Touha nabídnout svým dětem lepší způsob, jak roky vzdělávání využít a jak si je také užít.  Vím, že to jde, je mnoho způsobů, jak dosáhnout cíle. Své schopnosti jsem se pak rozhodla přeci jen namířit k pedagogice, i když z trochu jiného směru. Stojím tak již podruhé u vzniku školy, která děti nejen vzdělává, ale také, pevně věřím, baví.

Helena Lánská

Ing. HELENA LÁNSKÁ

zakládající člen, jednatelka

helena.lanska@zsradostna.cz
tel.: 724 300 721

Ve škole mě bavila biologie a čeština a věřila jsem, že mi nejdou jazyky a matematika. Z jednoho vysvědčení se na mě směje jediná trojka mezi výbornými právě z matematiky a z maturitního vysvědčení na mě z angličtiny kouká dvojka a nedůvěra angličtinářky. K čemu ta čísla jsou, to nevím, ale právě tyto dva obory se pro mě později a na dlouho staly klíčové. Po roce stráveném v Británii jsem se domů vrátila obohacená o pár přátel, mnoho zážitků a doživotní znalost tohoto jazyka. Následně jsem zjistila, že matematika mi nejen jde, ale také mě baví. Vystudovala jsem ekonomii a mnoho let se jí také profesně věnovala. Posláním učitelů a školy není hodnotit, na co dané dítě má či nemá či jak na tom ve vztahu k někomu či něčemu je. Ani není úkolem předjímat jeho budoucí úspěšnost a směřování. Záměrem je provést dítě základy vzdělanosti tak, aby samo své talenty a dary v sobě objevilo a rozvíjelo. A aby je nehledalo jen na akademické půdě. Navíc naše zájmy a zaměření se v životě mění, ale o hnací motor zvaný vnitřní motivace potřebujeme pečovat celý život. Stejně jako o vnitřní soulad a život v radosti.

12-18 dětí ve skupině

6-9 dětí v ročníku

Učíme ve věkově smíšených skupinách- trojročí a dvojročí. Věříme, že tak je to přirozené a přínosné pro všechny.

Respektující přístup k dětem i rodičům

Učitel je partnerem dětí i rodičů, provází je vzděláváním, je pro ně k dispozici.

Nepřímé vzdělávání

Snažíme se udržet vnitřní motivaci a podporovat děti v objevování.