Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.

— Jan Amos Komenský

Mgr. Jana Vlková

Mgr. JANA VLKOVÁ

zakládající člen, jednatelka a ředitelka školy

jana.vlkova@zsradostna.cz
tel.: 725 932 763

Dost dlouho jsem byla za “hodnou holčičku”, která se jen potřebuje neustále ptát…  Občas jsem se nabiflovala něco, čemu jsem nerozuměla, jen abych měla jedničku, nejhůř dvojku.
Vystudovala jsem učitelství, ale zážitek z praxe mě od učení dostatečně odradil a vrhla jsem se na kariéru v bankovnictví.
S narozením mých dětí jsem si naplno řekla, že chci věci i pro ně dělat jinak.  Vzdala jsem se manažerské pozice v bance a vydala se na cestu školstvím, protože mi to přišlo smysluplné.  Už vím, že jde respektovat odlišnosti, že jde posílit silné talenty a není třeba ze všech dělat průměr. Že je v pořádku ozvat se, když něčemu nerozumím, nebo mám jiný názor. A že na to mají právo děti i dospělí. A že škola nemá zabít chuť objevovat, ale má ji podpořit a posilnit. A že já jako pedagog nemám stát u tabule, ale mám být mezi mými žáky a hlavně tam být pro ně.

Helena Lánská

Ing. HELENA LÁNSKÁ

zakládající člen, jednatelka, garantka za Jeden svět, asistentka pedagoga

helena.lanska@zsradostna.cz

tel.: 724 300 721

Ve škole mě bavila biologie a čeština a věřila jsem, že mi nejdou jazyky a matematika. Z jednoho vysvědčení se na mě směje jediná trojka mezi výbornými právě z matematiky a z maturitního vysvědčení na mě z angličtiny kouká dvojka a nedůvěra angličtinářky. K čemu ta čísla jsou, to nevím, ale právě tyto dva obory se pro mě později a na dlouho staly klíčové. Po roce stráveném v Británii jsem se domů vrátila obohacená o pár přátel, mnoho zážitků a doživotní znalost tohoto jazyka. Následně jsem zjistila, že matematika mi nejen jde, ale také mě baví. Vystudovala jsem ekonomii a mnoho let se jí také profesně věnovala. Posláním učitelů a školy není hodnotit, na co dané dítě má či nemá či jak na tom ve vztahu k někomu či něčemu je. Ani není úkolem předjímat jeho budoucí úspěšnost a směřování. Záměrem je provést dítě základy vzdělanosti tak, aby samo své talenty a dary v sobě objevilo a rozvíjelo. A aby je nehledalo jen na akademické půdě. Navíc naše zájmy a zaměření se v životě mění, ale o hnací motor zvaný vnitřní motivace potřebujeme pečovat celý život. Stejně jako o vnitřní soulad a život v radosti.

Hana Vašková

Mgr. HANA VAŠKOVÁ

zakládající člen, spolutvůrkyně pedagogické koncepce a metodička školy

hana.vaskova@zsradostna.cz
tel.: 605 241 309

Jsem hrdou absolventkou vesnické malotřídní školy a vesnických dobrodružství k tomu přidružených. O několik dalších škol a pár let životní i učitelské a lektorské praxe dále jsem se stala propagátorkou vzdělávání ve věkově smíšených skupinách. Smysluplnější a životnější uspořádání jsem dosud nepotkala.

Mé vlastní děti i děti “zapůjčené” prostřednictvím jeslí, školky, školy a terapeutické práce mě přesvědčují, že nakonec každé dítě má své speciální vzdělávací potřeby a svou individuální cestu k poznávání světa. Všechny od nás dospělých potřebují pevné hranice, podporu, lásku a nabídku možností.

Čerpám z přístupu Marie Montessori a systému Respektovat a být respektován, nejvíce ale ze života. Objevuji čím dál víc věcí, které bude třeba zkoumat, dá se to nazvat velkou zvědavostí i myslí začátečníka. Nenápadně se snažím, aby byli introverti mezi námi slyšeni.

Markéta Bosáková

Mgr. MARKÉTA BOSÁKOVÁ

speciální pedagožka a školní psycholožka

marketa.bosakova@zsradostna.cz
tel.: 724 903 405

Vystudovala jsem psychologii a speciální pedagogiku na UK. Začínala jsem jako speciální pedagog individuální pomocí dětem s potížemi v učení. Když se mi narodily děti, založili jsme v naší vesnici malou komunitní školu, kterou jsem 8 let vedla. Tam jsem byla také třídním učitelem 1. stupně a užívala si více skupinové dynamiky dětského kolektivu. Nyní se vracím k individuální podpoře dětí. Dodělávám si vzdělání v systematickém výcviku pro studium dětské terapie a poradenství. V Radostné jsem našla prostor, kde můžeme realizovat všestrannou podporu dětem a jejich potřebám – ať už je to hendikep, nadání, vztahy ve třídě, individuální zájmy nebo jejich nejistoty. Mám slabost pro všechny školy, které mají odvahu zkoušet vzdělávat inovativními přístupy, nebojí se slepých uliček a zachovávají si pokoru a respektující přístup ke všem zúčastněným.

Radost začíná v srci

IVETA HOLASOVÁ

asistentka pedagoga

Iveta.Holasova@zsradostna.cz

Absolvovala jsem běžné školství, mým oborem bylo zdravotnictví. Po narození mých synů jsem zjistila, že nejlepší cesta ke spokojenému dítěti jsou věci kolem nás, láska, pochopení.Baví mě poznávat dětský svět. Ony se učí ode mne a já od nich. Je to vzájemné a obohacující. Tím jsem došla k závěru, že mě neskutečně baví být dětem průvodcem při objevování světa.

Eliška Macháňová

ELIŠKA MACHÁŇOVÁ

průvodkyně českého jazyka a literatury
asistentka pedagoga
poskytovatelka spec.ped.péče

eliska.machanova@zsradostna.cz

„Někdy bychom měli méně učit děti a více se učit od dětí.“

Cestou pedagogickou jsem se vydala snad již od mých prvních krůčků. Šla jsem si za svým po čas celého studia, ale čím déle jsem studovala, abych získala potřebné kompetence a tituly, tím více vzdálená jsem se cítila od svého cíle a nadšení. A tak jsem se rozhodla opustit akademickou půdu a skočit do praxe. Toto mé rozhodnutí mě zaválo stovky kilometrů od mého rodného města a otevřelo mi dveře ke škole, jejíž principy ba i samotný název snad nemohl být víc v souladu s mou vizí. Od malička jsem si myslela, že chci být učitelka, ale většina učitelů mě od toho svým příkladem odradila. Nechci děti učit to, co jiní považují za důležité, chci je provázet na cestě k poznání toho, co je důležité pro ně samotné.

Alice - asistentka ve 2. trojročí

Mgr. ALICE JAEGEROVÁ

průvodkyně Jednoho světa

alice.jaegerova@zsradostna.cz

Jsem člověk otevřené mysli. Ráda poznávám nové věci a naslouchám jiným pohledům na svět. To mě také přivedlo ke studiu sociální a kulturní antropologie, kde jsem měla možnost se seznámit blíže s různými kulturami. Cestování je z tohoto pohledu pro mě velmi obohacující stejně tak jako práce s dětmi. Každé dítě je pro mě takový malý svět, který stojí za to objevovat a učit se od něj. Věřím, že každý žije v té své “realitě” a abysme si navzájem dokázali porozmět, je k tomu nutná snaha vidět věci jinak a nesoudit. Jednoduše jen vylézt z té své ulity. Mé čtyři vlastní děti stejně tak jako školní půjčené děti mi to každý den ukazují a to mě baví a posouvá dál.

Heda Košťálková

HEDA KOŠŤÁLKOVÁ

vychovatelka v družině

Hedu jsem poznala na kurzu Respektovat a být respektován. Svojí čistotou a vnitřním klidem mi učarovala. Naše cesty se náhdou potkaly, když jsem sháněla do školy družinářku. Heda byla ta pravá a jsem vděčná, že nabídku přijala. Dětem se věnuje s láskou a trpělivostí. Má zkušenosti ze spoluzakládaní spolku Mohykáně a lesní školky Felbiánek. Věnuje se také pečení kváskového chleba a její vášní jsou permakulturní zahrady.

Ing. RENATA PILAŘOVÁ

asistentka pedagoga

Jsem stále na začátku. Stále se učím. Myslela jsem si, že až vychodím všechny ty školy, které jsem si vybrala, budu už všechno vědět a všemu rozumět. Že budu dospělá a dospělí si přece se vším vědí rady a všemu rozumí a všechno ví. S příchodem mých vlastních dětí jsem pochopila, že to nikdy neskončí, že učit se musím stále a nikdy nebudu u konce, že učení je smyslem celého mého života, je to nekonečný proces. Učím se jak být v souladu se sebou, učím se naslouchat druhým, učím se hrát na piano a zobcovou flétnu, učím se číst noty (je to velmi těžké), učím se zpívat, naučila jsem se, že každý máme svou pravdu a svůj pohled na svět.

Chtěla bych dětem předávat, že se mohou naučit cokoliv, pro co se rozhodnou, cokoliv o co mají zájem, že to není někdy snadné, že stojí za to vytrvat, i když se nám zrovna nedaří se posunout dál. Chtěla bych děti jejich procesem učení provádět tak, aby pochopily, že stojí za to se učit, že nám to přináší radost a uspokojení. Chtěla bych dětem předat, že cílem učení není být lepší než někdo druhý, že cílem není dobré hodnocení nebo dobré známky, že cílem učení není, aby mě maminka a tatínek či paní učitelka pochválili a měli ze mě radost, ale že cílem učení je, se to či ono naučit!

Lucie Kováříková

LUCIE KOVÁŘÍKOVÁ

asistentka pedagoga

Teprve nedávno jsem se rozhodla, že musím následovat svou intuici, opustit vystudovaný farmaceutický obor a jít tam, kam budu každý den chodit s radostí.
Přála bych si, aby mělo každé dítě ve škole možnost poznat především samo sebe a vyšel z ní sebe-vědomý člověk, který zná své silné i slabší stránky.
Ráda bych byla pro děti v Radostné oporou při jejich cestě za poznáváním.

Luděk Zárybnický

Ing. LUDĚK ZÁRYBNICKÝ

průvodce a učitel fyziky a informatiky

ludek.zarybnicky@zsradostna.cz

Jsem nenapravitelný hračička a koumák. Potřebuji vědět, jak věci fungují, rád zdokonaluji. V badatelském zápalu často dojdu k rozebrání předmětu, aby se po jeho sestavení občas ukázalo, že se bohužel vytratila funkčnost. Výsledky svých “výzkumů” rád sdílím s každým, kdo o to má zájem – no, po pravdě, někdy i s tím, koho to vůbec nezajímá :-)

Bc. ANEŽKA BEŠČECOVÁ

třídní průvodkyně kombi třídy a průvodkyně ateliéru
poskytovatelka spec.ped.péče

anezka.bescecova@zsradostna.cz

Jmenuji se Anežka Beščecová a s Vašimi dětmi se budu potkávat během uměleckých seminářů.

Pocházím z Hořovic, z rodiny, kde jsme se hudbě věnovali se všemi sourozenci. Myslím, že jsem umělecká duše a asi i proto jsem se během studia gymnázia rozhodla přejít na Pražskou konzervatoř – obor klasická kytara. Během studia jsem již velmi brzy začala pracovat ve velké pražské ZUŠ, kde nás bylo kolem deseti kytaristů, díky čemuž jsem získávala přehled o různých přístupech a možnostech výuky. Jelikož jsem ale vždy ráda pracovala s kolektivem (skauti Hořovice, výuka hudební nauky, tábory,..) začala jsem v dopoledních hodinách pracovat i v soukromé školce (dnes Genius školka), kde jsem měla na starosti umělecké činnosti a adaptaci dětí. Též pomocí hudebních aktivit spolupracovat na logopedické prevenci. Mateřskou dovolenou jsem měla možnost strávit v místě se skvělou komunitou, plnou mladých rodin. Díky všem kontaktům jsem si vyzkoušela montessori dílničky, lesní školku, a podobné. Díky snaze o rozvoj mých synů jsem se začala zajímat o alternativní školství. Během rodičovské dovolené se mi s kolegyněmi podařilo vybudovat komunitní hudební školu, kde jsme se zaměřili místo na soutěžní výkon spíše na kolektivní hraní – soubory, využití potenciálu i u dětí se studijními problémy, propojení uměleckých oblastí – hudba + estetika + pohyb – tanec, společné mezioborové projekty, pořádání rodinných projektových dní, apod. Po přestěhování do Berouna jsem si během rodičovské dovolené vyzkoušela i chvíli ve waldorfsky laděných jeslích a malý úvazek ve státním školství. 

Mám tři malé syny, kteří svým blonďatým rozcuchem připomínají Malého prince a já s nimi moc ráda objevuji “nové planety”. Jsou mými nejlepšími učiteli – baví mne s nimi objevovat svět, zažívat dobrodružství, učí mne chápat, jak je každé dítě originální, že ani na sourozence nelze uplatňovat jeden výchovný přístup. A protože i já se chci nadále rozvíjet, čeká mne studium speciální pedagogiky.

Ve volném čase ráda relaxuji s knihou, ukulele i kytarou, během pěkného filmu, nebo při divadelním představení. Vždy mě bavily latinsko-americké tance. Baví mě cestovat – klidně i jen po České republice, nejraději objevuji nová krásná místa.

ROSEMARY LIČIK

naše jazyková podpora na angličtinu a španělštinu

Rose je Australanka, pochází ze Sydnay. Má španělské kořeny, které nezapře. Je malá vzrůstem, ale silná osobností a temperamentem. V Čechách už žije nějakou dobu, vychovává zde dvě děti, učí angličtinu v jazykové škole, na základní škole v Berouně a také u nás. Děti ji milují, umí pro ně hodiny udělat dynamické a zábavné.

LENKA KOTKOVÁ, DiS.

zakládající člen, jednatelka
asistentka pedagoga a sekretariát školy

lenka.kotkova@zsradostna.cz
tel.: 777 814 847

S pedagogikou jsem se poprvé setkala při podávání přihlášky na pedagogickou fakultu. Tehdy to byla jen jedna z možností a mně to spíše táhlo k právu a veřejné sféře. Veřejnou správu jsem nakonec vystudovala a od pedagogiky se vzdálila. Při studiích mi ale vždy hodně chyběla volnost výběru toho, co mi dává v oboru skutečný smysl, nedostatek času strávený s těmi, jejichž výklad mi připadal opravdu hodnotný a předměty, které mi v mnoha ohledech připadaly, a nakonec se ukázalo, že i byly, prostě jen vatou, ztrátou času, který bych využila efektivněji. Zpět k pedagogice mě nakonec poslala rodičovská role. Touha nabídnout svým dětem lepší způsob, jak roky vzdělávání využít a jak si je také užít.  Vím, že to jde, je mnoho způsobů, jak dosáhnout cíle. Své schopnosti jsem se pak rozhodla přeci jen namířit k pedagogice, i když z trochu jiného směru. Stojím tak již podruhé u vzniku školy, která děti nejen vzdělává, ale také, pevně věřím, baví.

Petra Dostálová

PETRA DOSTÁLOVÁ

naše pravá ruka na úklid školy a výdej obědů

Péťa nám ve škole udržuje čistotu  a poskytuje servis v podobě kažodenního i většího úklidu. Pomáhá tak pečovat o pořádek ve třídách a v celé škole. Také se na nás směje z výdejového okýnka při distribuci obědů.

Martina Klimešová

MARTINA KLIMEŠOVÁ, DiS.

úžasná asistentka školy,  sekretariát a asistentka pedagoga

martina.klimesova@zsradostna.cz

Než jsem se před pěti lety dostala do oblasti školství, tak jsem převážnou část své pracovní činnosti strávila v sociální oblasti. Díky tomu vím, jak snadno se „na okraj“ dostane někdo, kdo může mít nadání, talent, ale z různých důvodů v něčem neodpovídá „normám“ a tak je jednoduše vyloučen a odsunut někam do ústraní. Dlouho jsem se bála pracovat s dětmi. Tušila jsem, že zkušenost s výchovou stylu příkazů, zákazů a trestů nebude asi tou správnou cestou. Až naše děti mně ukázaly, že to jde dělat jinak. Díky nim jsem přišla na to (alespoň částečněJ), jak lze někoho milovat, vychovávat a ukazovat mu cestu i bez křiku a trestů. Jsem ráda, že jsem potkala tým skvělých lidí, kteří se rozhodli hledat, nacházet a posilovat v dětech to, co jim jde, co umí a co je baví. Ukazovat jim, co mohou dokázat a že všichni, navzdor rozdílnostem mají velkou cenu a své místo na světě.

Veronika Perglerová

MGR. VERONIKA PERGLEROVÁ

garantka domácího vzdělávání a pedagogická podpora kombinovaného vzdělávání

veronika.perglerova@zsradostna.cz

Veroniku jsem poznala ještě za jejího působení a vedení věkově smíšené třídy v Naší základní školy v Litni.  Moc se mi líbilo její napojení na děti a klid, který ze vyzařuje. Veronika působila jako průvodkyně v lesní škole U kouzelného stromu na Zdejcině v Berouně a má zkušenosti s vedením domškoláků. Je milovnicí Irska a houslí.

12-18 dětí ve skupině

6-9 dětí v ročníku

Učíme ve věkově smíšených skupinách- trojročí a dvojročí. Věříme, že tak je to přirozené a přínosné pro všechny.

Respektující přístup k dětem i rodičům

Učitel je partnerem dětí i rodičů, provází je vzděláváním, je pro ně k dispozici.

Nepřímé vzdělávání

Snažíme se udržet vnitřní motivaci a podporovat děti v objevování.